När du annonserar på exempelvis Facebook (Meta pixel), Instagram, Google eller LinkedIn är det viktigt att du själv har kontroll över alla konton som används.
När Norrsia hjälper sina kunder med exempelvis annonsering eller sökmotoroptimering så skapar vi alltid nya konton eller använder befintliga.
Ibland när vi har tagit över annonseringen åt någon kund har vi bett kunden att kontakta den tidigare byrån för att föra över ägandeskapet till kunden och då har den byrån vägrat med hänvisning till att det är deras konto.
Därför ska du som kund, oavsett vem du anlitar, se till att ha full kontroll över dina konton redan från start.
Varför det är viktigt att äga sin egen data
Din data är en ovärderlig källa till kunskap om hur din webbplats presterar och hur dina kunder eller besökare interagerar på din webbplats och därför vill du alltid ha kontroll över den. I värsta fall kan flera års data gå förlorad om du inte har tillgång till den.
G-mail med en egen e-postadress
Många tjänster tillåter att du loggar in via ett Google-konto. Vill du till exempel att du ska kunna logga in på Google analytics eller Google Search Console med din egen e-post (fornamn.efternamn@exempel.se) så kan du enkelt lösa detta genom att följa instruktionerna på följande hjälp-sida.
Så gör du för att lägga till en alternativ e-postadress till ditt konto för G-mail.
Vill du istället skapa ett ett Google-konto och använda en befintlig adress går det också bra.
Så nu är du lite bättre förberedd på att se till att äga din egen data och har du frågor kring detta så tveka inte att kontakta Norrsia.
Läs mer: Google Analytics 4 ersätter Universal Analytics
Läs mer: Därför behöver du en cookie-banner på din webbplats