Instagram har uppdaterat sina bildformat och anpassar standardmåtten på inlägg för mobilskärmar. Använder du de nya formaten rätt öppnas nya möjligheter för dig att skapa mer visuellt tilltalande innehåll. De klassiska fyrkantiga inläggen ersätts nu med ett mer dynamiskt format som lyfter fram bilder och videor på ett sätt som tar upp större del av mobilskärmen och känns mer naturligt i det vertikala mobilflödet.
Instagrams nya bildformat för inlägg
Nu får inlägg mer plats att ta för sig! Det nya standardformatet är 1080×1350 pixlar (4:5), vilket gör att bilderna får ett högre och mer skrollvänligt utseende. När de visas i profilöversikten och i utforskarläget anpassas de till 1080×1440 pixlar (3:4), vilket innebär att det är smart att hålla det viktigaste av bilden centrerat för att behålla helhetskänslan oavsett i vy användaren exponeras för ditt innehåll.
Reels behåller sitt format – men med en twist
Med Instagrams nya bildformat fortsätter dock Reels att använda 1080×1920 pixlar (9:16), vilket gör att det vertikala formatet lever vidare. Däremot visas en förhandsvisning i profilöversikten och i utforskarläget i 1080×1440 pixlar – precis som med inlägg. För att skapa en enhetlig och stilren känsla bör du placera viktiga grafiska element och texter i mitten av videon så att de syns tydligt i alla lägen.
Skapa innehåll som sticker ut i flödet med instagrams nya bildformat
Med de här nya formaten blir det ännu enklare att fånga uppmärksamheten och skapa innehåll som engagerar. Genom att tänka på hur bilder och videor beskärs i olika vyer kan du säkerställa att ditt flöde ser snyggt ut och att ditt budskap når fram på bästa sätt. Denna uppdatering visar hur Instagram fortsätter att anpassa sig efter dagens digitala beteende – och ger kreatörer ännu fler möjligheter att ta sitt innehåll till nästa nivå.
Läs också om annonsering i sociala medier
Vill du ha fler tips på hur du lyckas med ditt innehåll? Vi tar gärna ett första förutsättningslöst möte om just din verksamhet!