Så lyckades de med annonseringen
När vi hörde att favoritevenemanget Svenska Skidspelen önskade hjälp med Meta-annonsering nappade vi direkt. Svenska skidspelen är ett mycket uppskattat evenemang i Falun som lockar besökare såväl nationellt som internationellt. Världseliten är på plats i Falun för att göra upp om årets viktigaste titel inom längdskidåkning och evenemanget är en stor folkfest som bidrar med en stämning som smittar av sig på hela staden.
MÅLET – LOCKA FLER BESÖKARE
Svenska Skidspelen är ett stort projekt och bygger sin organisation runt en helg per år. Det är avgörande att publiken tar sig till skidstadion för att evenemanget ska bli lyckat. Målbilden för kunden var således att tidigarelägga försäljningen av biljetter för att locka fler besökare till evenemanget.
MER ÄN 16 GÅNGER PENGARNA TILLBAKA
Efter knappt tre månaders samarbete och annonsering konstaterar vi att målet är uppnått. Biljettförsäljningen drog igång direkt när annonserna började rulla, evenemanget lockade 20% fler besökare jämfört med tidigare år och annonserna gav en ROAS på 16,63. Det innebär att Svenska Skidspelen fick tillbaka mer än 16 gånger den investeringen de lade i annonsbudgeten till Meta direkt från sina annonser.
SÅ LYCKADES SVENSKA SKIDSPELEN MED FÖRSÄLJNINGEN
Nyckeln till resultatet ligger i strategisk annonsering och resultatuppföljning. Genom att sätta upp rätt spårning på webbplatsen, ta fram genomtänka målgrupper, smarta kampanjer och målgruppsanpassat content skapades förutsättningar för att löpande följa upp resultatet och göra de optimeringar som krävdes för att nå maximal försäljning.
Vi tackar Svenska Skidspelen för förtroendet men framför allt för ett mycket lyckat evenemang.
Foto: @palmbildarkiv
Läs mer: Den är här! Rapporten Svenskarna och Internet 2023!