Hoppa till innehåll

Tips till dig som redaktör för bättre sökmotoroptimering

Händer som skriver på dator

Arbetet med att komma högt upp i resultatlistan tar både tid och kräver en hel del. Därför har vi samlat några enkla tips! Förutom att webbplatsen ska vara korrekt byggd krävs det lite skicklighet av redaktören för att det ska bli riktigt bra.

Är du helt ny på det här med sökmotoroptimering eller SEO (search engine optimizing) som det förkortas kommer här några enkla tips till dig som redaktör.

Skriv för människor

Den bäst optimerade texten är den som är skriven för en människa och med det menas att du ska skriva det viktigaste först och se till att använda rätt ord relaterat till ämnet. Skriv inte heller för långa meningar.

Generellt sett gillar Google mycket text men det är bättre att skriva en kortare text där det som är det viktigaste så att säga får mer utrymme. En bra riktlinje är att en sida eller inlägg innehåller 300 ord.

Välj rätt ord

Välj ord som är relevanta för ämnet och försök utforma texten med ord som ger svar på en sökfråga. Exempel på sådana frågor kan vara:

  • Hitta information
  • Få svar på hur något fungerar
  • Köpa en produkt
  • Hitta information för att ta ett köpbeslut

Kolla gärna också vad dina främsta konkurrenter skriver på sin webbplats. Men kopiera inte deras texter rakt av.

Vi på Norrsia kan hjälpa dig att analysera din webbplats och hur du och dina konkurrenter hittas och vilka sökord som driver trafik.

Rubriker i innehållet

Skriv bra rubriker där rubrikerna innehåller ord som gör det lättare att förstå innehållet. Se också till att långa textstycken delas upp och inleds med en beskrivande rubrik.

Vilka ord du använder i dina rubriken har inte längre samma betydelse som tidigare då orden i rubrikerna i sig påverkade rankingen. Men orden är fortfarande viktiga då det ger Google en indikering om vad texten handlar om.

Google search console

Se till att anmäla din webbplats hos Google Search Console. Känner du dig osäker på hur du gör det så hjälper Norrsia dig gärna. Genom att anmäla din webbplats hjälper du Google att hitta dina sidor och förstå när något har blivit uppdaterat. Se därför också till att med jämna mellanrum se över dina texter så att dom är uppdaterade och aktuella. Google gillar ”fresh content”.

Titel och beskrivning på sökresultatsidan

Innehållet i en bra titel och beskrivning på sökresultasidan har ingen direkt påverkan på hur högt upp du hamnar i sökresultatet. Däremot kan en tydlig titel och en informativ och lockande beskrivning gör att den som säker klickar in på just din sida istället för din konkurrents sida. Lägg därför lite extra kärlek på detta.

Bättre titel och beskrivning ökar sökmotoroptimeringen

Yoast SEO – ett plugin till WordPress

Om du precis som många andra har en webbplats som drivs av WordPress är Yoast SEO ett självklart plugin att installera. Självklart hjälper Norrsia dig med att lägga till och komma igång med Yoast SEO.

Så här skriver Yoast SEO själva om sitt plugin:

Yoast SEO är fullspäckad med funktioner, designade för att hjälpa besökare och sökmotorer att få ut det mesta av din webbplats. Några av våra favoriter är:

  • Automatiserade tekniska SEO-förbättringar, som kanoniska webbadresser och metataggar.
  • Avancerade XML-webbplatskartor; vilket gör det enkelt för Google att förstå din webbplatsstruktur.
  • Titel- och metabeskrivningsmall, för bättre varumärke och konsekventa utdrag i sökresultaten.

Slutsats

Genom att följa ovanstående tips förenklar du båda för Google och framför allt människor att förstå innehållet på sidan. När besökaren kommer in på sidan och faktiskt stannar på sidan därför att den är lätt att överblicka, förstå och ger svar på en fråga bidrar det också till att din sida rankas högre. Sidor med högre bounce rate rankas lägre.

Läs mer: Skriv det viktigaste först

Norrsia böljande form